2015. március 2., hétfő

Versenyautó születik 81 – Hátsó lökhárító elképzelés és a valóság

Először is szeretném megköszönni, hogy ennyien írtatok és drukkoltok, hogy mihamarabb újra állandó állásom lehessen. Ma 10-re megyek egy céghez bemutatkozni Mojzi barátomnak köszönhetően :) Köszi Mojzi! 
Ahogy azt már az előző posztban olvashattátok a hátsó lökhárítóval foglalatoskodom, amíg időm engedi. Hogy mit szeretnék vagy mi lesz a végleges megoldás, az nagyon sok mindentől függ. Az autó aerodinamikai hatékonyságát szeretném majd egy kicsit fokozni a Pulsar aljának burkolásával. Értem ezalatt a front splittert, az autó alatt kialakított „légcsatornát” és hátsó diffúzort. Ehhez elengedhetetlen a végleges hasmagasság ismerete, amihez szükség van a felni és gumi méretére, valamint a gátlók pontos magasságára. Na kérem ezekből még szinte csak ismeretlen adatok vannak. Az egyetlen szinte már biztosnak mondható pont a 17"-os felni, de még ez sem szentírás. Így, hogy ezekkel a végleges adatokkal nem rendelkezem elég nehéz kivitelezni az autó aljának burkolását. Elképzeléseim vannak, ezek megvalósításához tudok haladni egy kicsit, szóval ezért döntöttem a hátsó lökhárító mellett. Valahol a nagyvilágban épül egy autó gyorsulásra. Érdekes öszvér, hiszen a Pulsar héj alá egy komplett evo-t varázsolnak. Padlólemezzel, motorral, hajtással. Akit érdekel szívesen ajánlom a blogjukat. Ha érdekel kattints ide. Erre az autóra készült egy diffúzor, ami nekem tetszik, ezért valami hasonlót szeretnék majd én is.

Valami ilyesmit szeretnék
Ehhez ugyan magát a diffúzort egyelőre nem tudom megcsinálni, de a kompozit hátsó lökhárítót igen. Terveim szerint a végén majd a fenti képre fog hasonlítani, de az sincs kizárva, hogy nem. Ezért úgy döntöttem, hogy eltüntetem a kipufogó és a vonószem helyét és úgy sablonozom a gyári lökhárítót. Azt is szem előtt kellett tartanom, hogy az autóm hátulja is ki lett szélesítve (oldalanként kb. 5 centiméterrel), a lökhárító pedig nemes egyszerűséggel csak a bódéhoz lett csavarozva, így jelenleg folyamatosan feszül. 

Jelenleg így néz ki a lökhárító
Ezt orvosolván úgy kell sablonoznom a lökhárítót, hogy belülről kifeszítem a majdani méretére. Így a sablonozás és a kompozit elem legyártása után már nem fog feszülni az autón. Ehhez tudnom kell a végleges méretét. Kerestem két vízmértéket, a megfelelő helyre rögzítettem őket, majd megmértem a kompozit lökhárító tervezett szélességét. 

Jól látszik, hogy mennyivel kellene szélesebbnek lennie
Másik vízmérték is pozicionálva :)
170,8 centinek kell lenie
Bár nincs róla fotó, de megmértem a gyári lökhárítót, melynek legszélesebb pontja feszülés nélkül 160 cm. A feladat adott, jöhetett a munka. Lecsavaroztam a lökhárítót, és szomorúan konstatáltam, hogy a lökhárítót tartó vas kicsit sérült. :(

Középen be van nyomódva
Cikkszáma alapján megnéztem, hogy az 1.4-esen is ugyan ilyen alkatrész van-e. A cikkszám stimmelt, úgyhogy leszedtem azt a lökhárítót is. Nem volt egyszerű, hiszen a kicsin vonóhorog is van, ezért kicsit nehezebb volt lekapni a lököst.

Műtét előtt
Műtét után
Bár a cikkszám stimmelt, sajnos szomorúan konstatáltam, hogy ez a vas sokkal jobban sérült, ráadásul a sérülésnél teljesen szét van rohadva. 

van baj...
Összeraktam az 1.4-est, de jött a következő probléma. A Pulsarról valószínűleg már egyszer le akarták szerelni a vasat, hogy kiegyengessék, ám az egyik csavar fejét teljesen „elnyalták”.

A felső csavar a bűnös, itt már egy adag csavarlazítóban ázik
Vágtam egy nútot a csavar fejébe és egy bitang csavarhúzóval, valamint egy csőfogóval megpróbáltam kihajtani. 

Próba...
A csavarhúzón már éreztem a torziós erőket, így mielőtt elpattant volna feladtam. Mivel alátétes csavarról beszélünk, gondoltam levágom a fejét és csak simán kiveszem alulról, aztán ha sikerült levennem az autóról majd kihajtom belőle a csavart.

Csavar feje levágva
Sikerült levennem a vasat, így be tudtam vinni a műhelybe, hogy kioperálhassam belőle a csavar többi részét.

Vas nélkül
Ezt kell kiműteni
Nem volt egyszerű de én nyertem :)
Lemértem a lökhárítót és a vasat is, ugyanis mindkettővel súlycsökkentési terveim vannak.

Lökhárító mérlegelés
3,46 kg a lökhárító...
... és 3,679 kg a lökhárító tartó vas
A lökhárítót kicsit átalakítom (kipufogó és vonószem helyének eltüntetése) és kicsit kiszélesítve „lemásolom”. Nagy súlycsökkentésre nem számítok, de azért szerintem egy fél kilót le tudok belőle faragni. Leszögezném, hogy nem elsősorban ez a cél, hanem hogy a diffúzorral együtt majd egy komolyabb leszorító erőnek is ellenálló elemet készítsek. A lökhárító tartó vasat kiegyengetem és megpróbálok annyi anyagot kivágni belőle, amennyit csak lehetséges úgy, hogy azért maradjon tartása is. Jövő héten eltüntetem a lökhárítóból a kipufogó és a vonószem helyét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése